miércoles, 18 de abril de 2007

DIFERÈNCIES ENTRE LA PERSPECTIVA PLURALISTA I LA INTERCULTURAL I PROPOSTA PER UNA EDUCACIÓ INTERCULTURAL

La perspectiva pluralista accepta i comprèn totes les cultures com del mateix valor. Per això a l’escola s’han d’incorporar mitjans i materials propis de les diferents cultures, però se duen a terme de manera sumativa. Aquesta perspectiva fugint de l’assimilació i de la homogeneïtzació cau en el “guetorisme” dels distints grups culturals i s’intensifiquen les desigualtats entre ells.
Per altra banda la perspectiva intercultural és la trobada de les diferents cultures i l’enriquiment d’unes amb les altres, partint del respecte a la diversitat com element de valor. És la necessitat dels mestissatge cultural com a mitjà per a crear una societat tolerant, lliure i solidaria.
Proposta per una educació intercultural :

L’educació és un dret bàsic de tots els essers humans.
Educar pel pluralisme i la interculturalitat suposa, des de la igualtat, educar en el respecte i la diversitat, contribuint a la formació d’ individus capaços d’ integrar-se social i culturalment.
La diversitat significa un enriqueixement.
La incorporació d’ altres valors culturals és un factor positiu pel desenvolupament dels individus i la societat.
L’ integració no ha de plantar-se como una assimilació, sinó com un enriqueixi-me’n entre tots , tant de cultures majoritàries como de minories.
Difícilment sinó hi ha canvis estructurals, l’ escola actual podrà cercar el diàleg i comprensió a les diverses cultures. Amés hem de tenir en compte que a educació intercultural ha de anar unida a una política general de igualtat d’ oportunitat a tots els nivells per part de l’ administració educativa.
Segon dades realitzades per Tomàs Calvo Bueza, el 24 % dels professors els molesta tenir alumnes gitanes a classe, el 8’6 % àrabs, 10% negres, 11’4 % traurien fora d’ Espanya als gitanos.
Això ens dur a pensar que el mon escolar reflexa una mica el que ens diuen la societat.
La base de una educació intercultural es troba a la llei Orgànica dels drets a la Educació (LODE) i ala llei d’ ordenació General del Sistema Educatiu (LOGSE). Dins els eixos transversals , es obvi, que sinó es canvia els processos interns, l’ ordenació acadèmica, difícilment educarem a la interculturalitat.

SOS Racisme Madrid , vol intentar cercar l’ educació intercultural a l’ escola:

- Modificacions de programes educatius.
- Modificacions per part de editorials, llibres de text, material educatiu existent, il·lustracions, analitzar interdependència entre els diferents ambients, cultures...
- Analitzar el llenguatge emprat, tant al text com el propi professorat.
- Fomentar el canvi metodològic propiciar la formació de professorat.
- Afavorir la sensibilització organitzant activitats que permeten i estimulen el respecte i la diversitat.
- Afavorir la integració d’ individus procedents de altres cultures , sense eliminar i atendre a les cultures d’ origen.
- Realització d’ activitats encaminades al coneixement per part dels estudiants de cada centre amb l’ objectiu de afavorir el respecte i la comprensió entre els diferents grups culturals afavorint una visió no endocèntrica del mon.
- Adaptació i flexibilització dels mètodes pedagògics de l’ escola tradicional, intentat que els ritmes d’ aprenentatge seguen els menys estranys possibles a l’ alumne.
- Potenciar currículums en els que els coneixements social, humans , anàlisis crítics ... siguin amb igualtats.
- Evitar el deslligament entre cultures externes que rodegen a l’ alumne i el que l’ escola imparteix.
- Intentar una coordinació entre centre educatiu i entorn social.

- Afavorir la participació de gitanos e immigrants en el funcionament del centre.
- Realització d’ activitat conjuntes entre totes les persones de la comunitat educativa, intentant integrar als immigrants i gitanos ( taula redona, festes , periòdic escolars, tallers...)

No hay comentarios: