miércoles, 18 de abril de 2007

CULTURA DE LA DIVERSITAT


- El respecte, la tolerància i la llibertat de pensament com a principi que ens permet construir la Cultura de la Diversitat en front a la cultura del handicap. Ha de ser la racionalitat carregada d’emoció la única que faixi un poc més raonable a la pròpia raó quan parlem de Diversitat. Es tracta de lluitar contra qualsevol tipus de pràctica segregadora.

- La diversitat com a reconeixement de la identitat de cada ser humà com una cosa valuosa i genuïnament humà. Quan parlem de diversitat ens referim a ètnia, malaltia, deficiència, etc. És a dir, als col·lectius i cultures minoritàries que durant tant de temps han hagut de suportar –i encara suporten- els criteris de cultures majoritàries.

- La Cultura de la Diversitat és la cultura del “HOMO AMANS” i no la del “HOMO SAPIENS SAPIENS”.
RESPOSTA ADEQUADA A LA DIVERSITAT DE L'ALUMNAT.

Una resposta adequada a la diversitat suposa l’ estructuració de situacions d’ ensenyança- aprenentatge suficient variada i flexible com per possibilitar que el major nombre possible d’ alumnes adquireixin el major grau possible de les capacitats adequades a l’etapa educativa.

Per aconseguir aquestes capacitats es necessari organitzar i estructurar:

- Formes d’ organització
- Disseny d’ activitats els més diverses possibles per tot l’alumnat.
- Estimular la participació i autonomia en el propi aprenentatge.
- Avaluar de forma continua els processos d’ ensenyança- aprenentatge.


Tota aquest diversitat ha de donar-se en diferents plans :

- Centre
- Cicle
- Departament
- Area
- Atenció individual...

Ara plantejarem diferents estils d’ aprenentatge:

1- Organització per racons :

- S’ estructura els materials , recursos i activitats diferenciades per nivell en diferents racons dins l’ aula , també pot fer-se fora.
- L’activitat del dia comença en gran grup per orientar el treball i més tard es passa a l’activitat per racons (càlcul, idioma, ortografia, creació, conta contes, ordinador, lectura...)
- Caca nen elegeix una activitat, però sempre mantenint cert ordre en l’ejecció de les activitats planificades i orientat pel seu professor.
- Es fan pautes en comú, petites explicacions i resolució de dubtes en petits grups.

2- Tallers:

- S’ organitza el temps i les activitats comuns per nivell o cicle. S’ha de cobrir l’ objectiu i continguts curriculars (tallers d’ experiments , jocs cooperatius, còmics...). L’alumne agrupa de forma heterogènia va girant per tots els tallers.
- L’alumne aprendrà a treballar de forma autònoma , col·laborar en grup, estableix projectes, troba solucions...
- Es un estil molt utilitzat per treballar àrees instrumentals i experimentals.
- Es poden organitzar tallers en optatives , per cicle, per curs, dins i fora de l’aula un professor o més...

3- Dos professors a l’aula:

Es molt important la coordinació entre els docents per determinar qui es el moment més convenient per treballar amb dues docents a l’aula.
Son molt factibles els moments d’ activitats procedimentals, correcció d’ exàmens, exercicis de laboratori, resolució de problemes, informàtica, tutories..

4- Contractes de treball :

Els contractes es treballen de forma individual. L’alumne por elegir el que farà, en l’ordre que el farà i el temps que intentarà fer les coses. Tots això queda escrit en una fulla firmat per les persones que participen (professor- alumne ).
Aquest contracte pot ser obligatori de reforç, d’ampliació , es adir, que por tenir moltes funcions.
Es pot establir mitjançant panels , fitxes d’autocorrecció , murals de doble entrada, autoavaluació...

5- Tutories entre iguals :

- Es tracta d’ajudar a alguns alumnes de una forma transitòria , es a dir, que pugui tenir una persona de referència en la mateixa classe.
- Es molt útil en alumnes nou vinguts, immigrants recent escolaritzats, alumnes amb necessitats educatives especials...
- L’objectiu por ser d’integració social en un grup, ajuda en determinats aprenentatges curriculars...


6- Banc d’ activitats graduades per dificultats dens l’aula:

Hauria de fer-se servir sempre ja que es treballa un mateix tema per a tot el grup, però fent propostes d’ activitats per diferenciar diferents nivells de dificultat.
Hi ha moments que es por treballar de forma individual o en grup.
El treball es presenta al professor i es sintetitza en comú.


7- Grups d’ aprenentatge cooperatius :

- Aquestos grups permetran l’ aprenentatge compartit entre els iguals.
- Es basa en el treball en agrupacions per classe els més heterogenis possibles de 4-5 alumnes.
- El treball està bé si cada membre de l’ equip ha participat .
- El treball no té que ser el mateix per tothom , cada membre del grup por tenir una missió diferents però tots han de millorar el seu aprenentatge inicial.
- El professor ha de seleccionar els continguts, preparar activitats diferents dificultats i establir els moments per la posta en comú, preparar les avaluacions finals de forma individual o i per grups.


8- Aula de autoformació per secundaria .

- El departament ofereix un espai de treball on tots poden trobar una tasca pel seu nivell ja sigui de forma individual o per grup.
- S’ utilitza material divers (audiovisuals, informàtics, escrits ...)i autocorreccions. Hi ha una organització de l’ espai mitjançant cartells arxius, sistema de classificació per colors, ...
- L’ objectiu es que sàpiguen trobar recursos de forma autònoma, motivar-me per les tasques i conscienciar-se del seu progrés.
- Es passa d’ una activitat passiva a una participativa.




9- Atenció als alumnes amb necessitat educatives especials:

- Potenciar la experiència directa, observació la connexió de l’ aprenentatge amb la vida diària...
- La practica de treballs cooperatius on es valorem el procés del grup.
- Promoure la ajuda entre els propis companys i sistemes de tutories.
- Treballar amb altres canals d’ informació que no siguin els verbals i que participen tots a classe.
- Expressar de forma clara el que esperem dels nostres alumnes
- Proposar activitats avariades a classe, graduades en dificultats i articular un sistema de autoavaluació .
- Conèixer les destreses individuals dels alumnes,cultura dels diferents alumnes per intentar sentir protagonistes als alumnes i pujar l’autoestima .
- Treballar en tutoria la tolerància cap a les diferencies i el valor de la diversitat.
- Treballar en grup amb altres professor del centre per realitzar activitats tant dins com fora de l’aula.

No hay comentarios: